Alla pratar om Corona. Allt handlar om Corona. Ovissheten är värst och det tar på humöret. En uppgiven känsla som åtminstone drabbar mig lite nu och då. Men istället för att låsa dörren och gömma nyckeln så måste jag, liksom du, försöka hitta möjligheter och se över vad som kan göras och eventuellt erbjudas.

Om du nu har tid över så skulle jag vilja att du tog dig an att besikta webben (precis som du gör med din bil). Det är här du ger bilden av företaget eller dig som konsult och vad som presenteras. När webben väl fått en besiktning så kommer du även att ha material som kan spridas i sociala medier.

Här kommer fem snabba tips:

  1. Byta bilder

    Kanske har du bilder som du egentligen är ganska less på. Nu har du chansen att inventera och byta ut den där bannerbilden som varit publicerad sedan urminnes tider. Har du dessutom en rubrik eller text som också hängt med så passa på att vässa den med nytt budskap.

  2. Om företaget

    Den här informationssidan får alldeles för lite kärlek. Oftast så står det kort beskrivet om när företaget startade, vilka som var grundare och vad företaget gör.

    Men lika ofta så saknas ett ”varför”?

    Varför gör du det du gör (om du är enmansföretagare)? Eller varför gör ni det ni gör (om ni är flera)? Är det för att det är roligt? Är det för att du ser att det som levereras gör en skillnad för kunderna? Och vilken skillnad är det? Eller är det för att du faktiskt tycker att du är bra på det du gör och därigenom är det roligt? Berätta det då! Slå dig inte för bröstet och skrävla men tala om när du upptäckte att du hade fallenhet för det du gör. Många gånger så uppkommer det när vi får feedback från någon, ex:

    – Men milde Moses vad du är duktig på detta! Det här hade jag aldrig klarat själv!

    Det kanske var just där och då som du bestämde dig för att det här ska jag satsa på. Berätta historien om den situationen och beskriv hur glad du blev. Jag lovar att ingen kommer att tycka du är en skrytpelle utan din sida ”Om företaget” kommer plötsligt att få liv och en mening.

    Jag vågar påstå att ingen (möjligtvis någon enstaka) driver verksamheter bara för att bara tjäna pengar. Pengar är ett medel och pengar är nödvändigt. Men bakom det nödvändiga medlet finns alltid en drivkraft som är större.

  3. Uppdateringar och säkerhetstillägg

    Sköter du webbplatsen som använder WordPress som webbverktyg så lovar jag att det finns saker att göra. Som jag nämnt tidigare så är det av största vikt att tillägg, tema och WordPress uppdateras och har du inte prioriterat detta innan  – gör det nu! Men passa också på att ordna med SSL-certifikat, ladda ner säkerhetstillägg och captcha till formulären för att minska spam. Kanske också ordna till statistiken på webbsidan så att du kan se aktuella besökssiffror varje gång du loggar in.

  4. Nyheter, blogg och nyhetsbrev

    Nu har du chansen att planera vilka nyheter, blogginlägg och nyhetsbrev du ska skicka framöver. Sätt dig ned och fundera. Vilka behov har mina kunder? Vilken hjälp behöver de?

    Visste du att ju mer du delar med dig av din kunskap, desto större blir ditt förtroendekapital?

    Nu menar jag inte att du ska avslöja företagshemligheter men det finns massor av tips kring ”så-här-gör-du-det-själv” som du kan sprida och som kommer att uppskattas av de som vill lära sig något nytt och prova själva. Men tro mig, lika många kommer att tycka det är jobbigt och vill att någon löser problemet åt dem. Vem tror du de kontaktar? Jo … Den som de vet kan och det är ju du! 😀

  5. Tips på vägen

    Bilder
    Har du ingen möjlighet att anlita fotograf för de nya bilderna så kanske kostnadsfria gengrebilder får duga så länge. På pixabay.com kan du skapa kostnadsfritt konto och ladda ned de bilder du vill ha.

    Bildhantering
    Behöver du beskära eller retuschera bilder men har inget bildprogram? På pixlr.com kan du ladda upp bilden och sedan anpassa den efter dina önskemål. Samma sak här, du registrerar ett kostnadsfritt konto innan du kör igång. Här på Youtube finns massor av instruktionsfilmer om hur det verktyget fungerar.

    Uppfräschning av hur WordPress fungerar?
    Saknar du baskunskaperna i WordPress eller skulle behöva en uppfräshning i kunskaperna? Varmt välkommen att ta del av mina instruktionsfilmer som kanske hjälper att kicka igång minnet.

Slutligen: Är det dags att besikta webben men du har inte/ vill inte lägga tid på detta?

Då är du så varmt välkommen att höra av dig! Jag kommer att lyssna på dina behov, ge förslag och tillsammans kommer vi överens om hur lång tid det får ta och vad det får kosta att besikta webben.

Tack för att du läste! Till nästa gång – ha det bäst! // Ann