Många företag tar hjälp av sökmotoroptimering (SEO) och Google Ads för att hjälpa till att driva trafik och leads till deras produkter och tjänster. Men du kanske har undrat vad som är bättre för just ditt företag. Och rent ärligt, här tvistar de lärde …

Men låt mig först kort försöka förklara vad de båda marknadsföringstjänsterna innebär:

Så här fungerar SEO

SEO innebär att du optimerar webbplatsen och innehållet så att den visas högre upp på sökmotorns resultatsida eller SERP (Search Engine Results Pages) som det ofta förkortas. När någon exempelvis gör en Googlesökning så matchar sökmotorn sökningsfrasen mot relevanta webbsidor för att försöka hitta en så bra matchning som möjligt. För att din sida ska komma upp i detta sökresultat måste du använda optimeringstekniker som exempelvis nyckelordsintegration och intern länkning.

Google, den lilla rackaren, gör det inte enklare genom att ständigt ändra sina algoritmer vilket påverkar hur din webbplats värderas men några faktorer du bör se över är:

Val av sökord:

Välj relevanta sökord eller sökfraser för din sida. Google rangordnar din sida baserat på de sökord du väljer och det är viktigt att textinnehållet också lever upp till dessa.

Kvalitet på innehåll:

Ett högkvalitativt, långt innehåll håller användarna på din webbplats längre, vilket ökar engagemanget och skickar positiva signaler till Google. Minst 300 tecken om du ska gå på Googles rekommenderade textmängd på en webbsida, men det är banne mig inte alltid så lätt. Jag rekommenderar starkt att du accepterar kortare texter i stället för att fylla ut med en massa blaj-blaj. Men har du något intressant att berätta så kör på!

SSL-certifikat:

Det är viktigt att kryptera informationen på din webbplats med ett SSL-certifikat. Google rangordnar säkra webbplatser före icke säkra webbplatser. För dig som inte vet om du har en säker webbplats eller inte så kolla efter det lilla hänglåset framför webbadressen. Det är denna symbol som visar att din webbplats är krypterad och säker.

SEO och SSL-certifikat

Användarupplevelse (UX):

Google vill lyfta fram webbplatser som erbjuder användarvänlighet och ger en positiv upplevelse. Det handlar bland annat om enkel navigering, tydliga rubriker, punktlistor, engagerande bilder och videos.

Responsiv design:

En responsiv webbdesign är viktig eftersom din besökare då kan se din webbplats på vilken enhet som helst. Du måste dessutom ha en mobilvänlig webbplats för att rankas bra i sökresultaten.

Lipum AB och SEO

Sidhastighet:

Dina besökare vill ha information snabbt. Har du en webbplats med långsam laddning kommer du inte att rankas lika bra i sökresultaten. Besökaren orkar inte vänta om webbsidan går trögt och när de snabbt lämnar sidan så skadar det din ranking.

Så här fungerar Google Ads

Google Ads, tidigare Google AdWords, är en PPC-annonseringsform som gör det möjligt för dig att få leads. PPC står för Pay-Per-Clic och innebär att varje gång någon klickar på din Googleannons så kostar det pengar. Dessa annonser kan se lite olika ut och här kommer några exempel.

Sökannonser:

Dessa textannonser visas högst upp i söklistan, ovanför de organiska listorna. För att särskilja dessa annonser från optimerade webbplatser med bra SEO så är de märkta med ”annons”.

Google Shopping

Dessa annonser visas i ett karusellformat högst upp på söksidan med bilder av produkter och priser från olika märken.

SEO eller Google Ads

Lokala tjänster:

Annonsering för serviceföretag, som rörmokare och elektriker, som vill locka fler lokala leads. Dessa annonser har karusellformat precis som Shopping-annonserna men visar istället serviceinformationen för företaget.

PPC-annonser fungerar utifrån ett budsystem. Du budar på det sökord du vill använda för din kampanj vilket är det du är beredd att betala när någon klickar på din annons. När någon googlar på ditt sökord visas din annons upp i sökresultaten. Placeringen av din annons påverkas av ditt bud och hur väl annonsen är utformad. När besökarna klickat upp din budget så försvinner också annonsen från Google.

SEO kontra Google Ads

Båda tjänsterna hjälper dig att öka relevant trafik på din webbplats och få fler konverteringar men de skiljer de åt. Låt oss titta på skillnaderna:

SEO Google Ads
Trafik Skapar kontinuerlig trafik Genererar trafik endast under annonsering
Placering Placering i sökresultat Sökresultat, Googelägda och partners webbplatser
Klickkostnad Kostar inget när någon klickar på din webblänk Du betalar varje gång någon klickar på din webblänk
Sökord Fungerar med sökord och sökfras Fungerar med sökord och sökfras
Resultat Långsiktigt arbete som ger resultat Snabbare resultat
Statistik Statistikanalys och ROI tar tid Du får statistik och ROI direkt

Vilket är bättre?

Google Ads

Google Ads fungerar bäst för företag som fokuserar på försäljning och som vill se omedelbara resultat. Du har total koll på budget för din kampanj.

SEO

Fungerar bäst om du vill skapa ett stadigt flöde av trafik över tid och stärka ditt varumärke. SEO hjälper fler att hitta ditt varumärke och lära sig mer om det. Du driver mer trafik till webbplatsen.

En het debatt

Medan debatten går het ute på nätet om vilket strategi som är bättre än den andra så finns det ingen regel som säger att du inte kan kombinera dessa två. Eftersom SEO och PPC förbättrar din digitala synlighet så kan det vara en tanke att ha med båda i din marknadsföringsstrategi.

Tack för att du läste // Ann