Logotyp och grafisk profil

Base Media Norr i Umeå hjälper dig att skapa ditt företags logotyp och grafiska profil.

Kan man ta fram en enkel grafisk profil?

Visst kan man det. En grafisk profil behöver inte vara tok-komplicerad men den bör ha riktlinjer för att hålla ihop den grafiska formen och hjälpa dig att hålla en röd tråd i marknadsföringen.

Som webbyrå har Base Media Norr genom åren levererat en hel del grafiska profiler och logotyper. Idag tycker jag mig veta vad som fungerar och vad man ska undvika.

grafisk profil Umeå

Din grafiska profil bör innehålla:

Logotyp

Anpassad för tryck och webb med färgkoderna RGB, CMYK, PMS

Placering

Hur logotypen ska placeras på bilder och i annat marknadsföringsmaterial

Färger

De färger som din webb, grafiska profil och marknadsföring ska innehålla

Typsnitt

Typsnitt innehållande färg och storlek på rubriker för webb och tryck

Bildspråk

Vilken typ av bilder du ska använda i marknadsföring

Powerpoint

En framtagen powerpointmall som du kan använda för presentationer

Word

En framtagen wordmall för dokument med logo och kontaktuppgifter

E-post

En E-postsignatur som alltid följer med i dina mailutskick

Är din logotyp inte tryckanpassad?

Det här med filformat är för många en djungel och det har hänt mer än en gång att jag har fått hjälpa till när kunder inte förstår varför tryckeriet inte kan trycka deras logotyp. Utan att gå in på tekniska detaljer så handlar det om att logotypen är inte vektoriserad (tryckanpassad).

En logotyp handlar också om tycke och smak men oavsett detta så har jag några konkreta råd som du bör följa för att uppnå ett bra resultat.
Läs om råd för logotyp här »