Det här är en fråga jag börjat få allt oftare från kunder och företagare i mitt nätverk. Många menar att det är på sociala medier det händer. Det är här man kommunicerar, pratar och får nya kunder så varför investera i en webbplats när det är i de sociala kanalerna folk befinner sig?

Jag hjälper mina kunder med kontinuerliga uppdateringar på Facebook, Instagram och LinkedIn och kan hålla med argumenten, åtminstone till en viss del. Webblösningar är också något jag levererar, ibland själv och ibland tillsammans med tekniska samarbetspartners.

Så vad är då det ärliga svaret på frågan: Webb eller sociala medier?

Låt oss ta ett par exempel:

Bil & Motor AB

Det här företaget säljer allt för bil och motor. Den första frågan som ska ställas är: Vilka behov eller problem har våra kunder? Vilken information, marknadsföring är de ute efter? Vill de:

  • Läsa tekniska detaljer?
  • Kontakta oss?
  • Köpa något?
  • Göra det själv?
  • Få inspiration?
  • Något annat?

Bil och Motor AB kommer troligen att ha besökare som återkommer för att läsa på om produkterna, jämföra egenskaper och förmodligen vill de också prata med någon innan de tar steget till att köpa. När de väl blivit kunder sker återkommande inköp av förbrukningsvaror utan personlig kontakt men större investeringar kräver en bra kundrelation och kundkontakt.

Webbplats med tydlig navigation

Här rekommenderar jag en webbplats med en tydlig navigation till tekniska detaljer och produktinformation. Gärna produktvisningar med specifika “Call-to-action”-knappar för att uppmana besökaren att ta kontakt för att få ytterligare information och svar på frågor.

Om företaget skulle satsa på en kanal i sociala medier så skulle jag idag rekommendera Facebook eftersom åldersgränsen ligger mellan 25 till 55 år. Här kan de också annonsera och anpassa visningen utifrån intresse, boende, ålder m.m.

Men om de vill skapa en relation så skulle jag utan tvekan uppmana till att gå med i intressegrupper som handlar om bil och motor för att dela med sig av sitt kunnande (OBS! Inte sälja) och på så sätt bygga förtroende.

Yogastudion AB

Yogastudion erbjuder kurser och personlig träning inom Yoga. Ställer man samma frågor som gjordes till Bil och Motor AB så skulle mitt svar vara att de bör förvänta sig att besökaren vill hitta information och anmäla eller registrera sig för kurser på ort och ställe eller webbkurser online.

Här kan man med fördel nyttja en blogg för att dela med sig av expertis och information som intresserar nuvarande och framtida kunder (gärna med filmade inslag).

Jag skulle rekommendera Yogastudion AB att använda Facebook, men lägga mer fokus på Instagram. Dels för att 90% av användarna är under 35 år och dels för att företagets tjänster är bildmässigt tacksamma. Här kan de med fördel publicera bilder och videos av nya klasser, yogatips och rörliga demonstrationer.

Fördelar med sociala medier

Att ha en aktiv dialog med dina följare är en av de viktigaste fördelarna med marknadsföring på sociala medier. Du kan informera dina användare genom att enkelt publicera statusuppdateringar, bilder eller filmer. Du kan be följarna att rösta på frågor du vill ha svar på, vilka produkter som är populärast eller vilka framtida produkter/tjänster de skulle vilja ha. Beroende på vilken typ av tjänst du har, kan du också erbjuda specialerbjudanden eller giveaways.

Kort sagt, en nära relation med dina följare och du har fantastisk hjälp till utveckling och förbättring av dina produkter eller tjänster. Är du transparent och gör dina följare delaktiga så kommer du att öka både förtroende och lojalitet för ditt varumärke.

Dock räcker det inte att du bara ”finns” på en företagssida i sociala medier. Du måste engagera dig och ha en stor portion tålamod 😉

Fördelar med en webbplats:

Sökmotorer

Det finns alltid tjänster, produkter och information som folk letar efter men inte vet var de finns vilket gör att de använder sökmotorer (ex. Google eller Bing). En väl strukturerad och optimerad webbplats kan få potentiella kunder som aktivt söker efter något du erbjuder.

Sökmöjligheten är det som egentligen skiljer webbplatser från sociala medier. Visst kan inlägg i sociala medier dyka upp i sökträffarna men de flesta är dolda om du inte är inloggad som användare på den aktuella plattformen.

Du äger din information

Genom att ha en webbplats äger du informationen och kan hantera ditt eget varumärke. På sociala medier förlitar vi oss ofta på användarkommentarer eller någon form av gilla och delningsaktiviteter. Det är både positivt och negativt eftersom användare på gratisplattformar många gånger inte har något problem att publicera något stötande.

Med en egen webbplats kan du ha sidor och kompetensområden som inte är tillgängliga för kommentar där du kan publicera pedagogiskt och informativt innehåll som stärker ditt företag.

Även om det inte föreligger någon större fara att Facebook eller Instagram kommer att läggas ned så kan du aldrig vara säker på hur de kommer att ändra sin policy eller sina algoritmer. Det var det som Facebook gjorde i början av 2018. Den ändringen innebar att användare nu ser mer innehåll från sina personliga kontakter och mindre från nyhetsställen och företagssidor.

Det vi idag vet är att under 2020 kommer Instagram att ta bort gilla-funktionen. Hur kommer den förändringen att påverka dig? Och hur skulle det förändra din marknadsföring om du bara har informationen tillgänglig på Instagram?

Svar: Du behöver både en webbplats och sociala medier

På webbplatsen har du kontroll över vad besökare ska ha tillgång till och vad du vill att folk ska lära sig om ditt företag. På sociala medier kan du interagera och använda kanalen som ett marknadsföringsverktyg för att kommunicera, nå ut och sprida budskap.

Kanske föga överraskande så anser jag därför att du behöver både en webbplats och ett engagemang i sociala medier av de anledningar som jag nämnt ovan. Sedan hur komplex webbplatsen ska vara, hur ofta den ska uppdateras eller hur mycket engagemang det behövs i sociala medier är en strategifråga och skiljer sig från företag till företag. Men skulle du vara intresserad och behöver hjälp med en digital marknadsplan för 2020 så är du mycket, mycket välkommen! 🙂

Ja, jag vill ha hjälp med en digital marknadsplan!