Dags att starta webshop?

Men vilken plattform ska du som småföretagare välja?

Något som är lika snårigt som djungeln är de otaliga webbplattformar som erbjuds när du ska starta webshop. Bara i Sverige finns det ca 35 e-handelsplattformar/system och du kanske har hört talas om namn som Quickbutik, Shopify, Magento eller WooCommerce.

För att du lättare ska kunna lista ut vilken lösning som passar dig bäst så har jag delat in de olika plattformarna i tre typer:

1. Kommersiella/SaaS (Software as a Service)

Dessa lösningar innebär att du hyr in dig på en leverantörs plattform som erbjuder färdiga funktioner och designupplägg. Denna lösning passar dig som inte har programmeringskompetens och som vill komma igång och starta din webshop snabbt. Oftast får du en kostnadsfri testperiod och uppstartskostnaderna brukar vara låga men du är begränsad till de funktioner som erbjuds. Vill du ha fler funktioner och skulle din omsättning öka så får du vara beredd på att prislappen också gör det.

2. Open source (öppen källkod)

Denna typ av e-handelsplattform är det du själv eller din webbyrå som utvecklar. Ett exempel är WordPress där du kostnadsfritt kan installera e-handelstillägget i din webblösning. Själv har jag levererat ett antal webshopar i WooCommerce och jag tycker det är ett ypperligt verktyg. Men jag vill också lära dig, som kund, att hantera grunderna i webshopen själv så att du kan lägga upp/ta bort nya produkt och aktivera kampanjkoder med mera. Fördelen med open source är att du själv eller med hjälp av din webbyrå kan skräddarsy din webshop efter behov.

3. Licensbaserade plattform

En licensbaserad plattform är den variant vilken passar företaget som vill satsa ordentligt. Lösningen är väldigt likt en open source, men innebär att någon annan bygger de unika funktioner du vill ha och har därför en prismodell som baseras på licenser. Du betalar för support och uppdateringar av mjukvaran. Men här krävs investeringar i hårdvara, eget underhåll (interna programmerare eller konsulter) och tekniska kunskaper. Då en licensbaserad plattform är en variant av open source, skapar och äger du all kod själv precis som i open source-lösningen. Här är du helt oberoende av någon annan och kan utveckla din webshop precis som du vill. Men det krävs att du/ni har programmeringskompetens för att utveckla plattformen. Alternativt att du är stadd vid kassa och kan köpa konsulttjänster. Denna lösning rekommenderas om du redan har en bra omsättning och avkastning.

Starta webshop med kommersiella/SaaS-lösningar

SHOPIFY
Shopify passar dig som vill ha en komplex men lättskött e-handel. Nackdelarna är att Shopify är ganska dyr i drift men det fasta priset är lågt. Istället tar Shopify en procentsats på din försäljning vilket innebär att även om du har en låg försäljning, kommer kostnaden för att användningen också att vara låg i proportion till din omsättning.

WIX
Passar dig som vill skapa en webbsida eller blogg för att sen, när din webbplatsen växer, vill koppla på en integrerad webbutik. Själva webbshopen kostar pengar men kostnaden är låg och du kan enkelt att avsluta denna tilläggsfunktion om du ångrar dig. Du behöver heller inga tekniska kunskaper utan kommer långt med den drag-and-drop-funktion som erbjuds.

Quickbutik
Det här är en komplett lösning för att starta, sälja och växa med din webshop. Quickbutik erbjuder inte fullt lika många funktioner som Shopify, men näst intill. Om du tänker sälja till svenska kunder, är en fördel att Quickbutik erbjuder samtliga svenska betallösningar: Swish, Klarna, PayPal, Stripe med flera. Priset varierar beroende på vilka funktioner du önskar. Om du växlar upp till en högre kostnad får du full designfrihet, dvs full källkodsåtkomst. Du får en fri testperiod och därefter ligger månadskostnaden på ca 159-849 kr.

Starta webshop med open source/licensbaserade lösningar

EPISERVER
En vanlig licensbaserad plattform på den svenska marknaden. Episervers plattform kombinerar innehåll och e-handel i flera kanaler. Den har stöd för flera marknader och erbjuder en smidig kampanjhantering. EPIserver anses vara ett säkert alternativ och är känt för att kunna kombinera intranät, extranät och e-handel inom en och samma plattform.

WOOCOMMERCE
WooCommerce passar små och medelstora företag oavsett vilka produkter eller tjänster som säljs. De allra flesta som bestämt sig för att starta en webshop använder sig av WordPress med tillägget WooCommerce, som med ett fåtal klick förvandlar sidan till en webbshop. WooCommerce är ett kostnadsfritt tillägg till WordPress och en bra lösning om man vill bygga sin webshop från start eller sälja via sin befintliga webbsida eller blogg. WooCommerce är också ett billigt alternativ med bra CMS. Vissa upplever dock att den inte är så flexibel.

MAGENTO
Denna webshop används av de stora e-handelsbutikerna och passar dig som funderar på att expandera och vill ha stor kapacitet. E-handelsplattformen är en fullt open source med plugin, bra arkitektur och många tilläggsmöjligheter. Nackdelen är att det kostar en del vid uppstart och det tar ett tag innan du lär dig hur allt fungerar. Magentos mjukvara är också tyngre än de flesta så denna lösning bör inte driftas på en delad serverplats utan ha en egen dedikerad server.

PRESTASHOP
Prestashop är kostnadsfritt att ladda ned men vill du använda molnlösningen så kostar det. Webshopen har trots sin open sourcelösning många färdigbyggda funktioner och design som kan användas. Därför anses den vara lättare att hantera än många andra open source-lösningar. Dock krävs programmerings-kompetens om du vill utveckla unika funktioner.

Slutkläm

Det här är bara några exempel på de webbshopar som florerar på den svenska marknaden. Som du kanske märker så har jag inte nämnt Amazon som förutspås att bli en stor drake i sammanhanget. Anledningen är att Amazons inträde var lite ”hafsigt”. När de öppnade webbportalen så stod det mycket att önska, inte minst när det gällde översättningarna till svenska. Jag tror dock att Amazon kommer att bli en stark spelare – på sikt.

Oavsett vilket e-handelsplattform du väljer så får du vara beredd att satsa en hel del på marknadsföring. Det räcker inte att smälla upp en webshop utan kunderna måste hitta till dig. Rätt val av sociala medier (där dina kunder finns), sökmotoroptimering för att få bra placeringar i Google och annan marknadsföring både on- och offline är ett måste.

Hoppas dock att detta inlägg hjälper dig en bit på vägen.

Tack för att du läste och du är varmt välkommen att kontakta mig om du behöver hjälp!
Ann Tavelin, Base Media Norr – webbyrå i Umeå