Grundtips när du ska köpa hemsida
Först och främst måste du fundera på vilken sorts hemsida du ska köpa. Detta är något som du och jag som webbyrå kan diskutera och bolla idéer kring.
Tidigare handlade det om hur många undersidor, vilket material som redan finns och vilka funktioner som ska ingå på webbplatsen. Det gör det fortfarande men ännu viktigare är hur du ska kommunicera med dina tilltänkta kunder.
Ett par exempel på hemsidesupplägg
- Statisk hemsida med kommunikation i sociala medier
Idag väljer många att publicera nyheter och kommunicera direkt med målgruppen via sociala medier. Här räcker det med en relativt statisk hemsida med tydlig information, beskrivning av produkter/tjänster, kundreferenser och kontaktuppgifter. Du kan självklart ha en nyhetsfunktion på hemsidan där du berättar om vad som är på gång men om den inte kommer att uppdateras ofta så rekommenderar jag att du utelämnar publiceringsdatum. Oftast räcker det med ett fåtal webbsidor (5-8) eller kanske rent av en ”onepage” där du samlar all information på en enda sida.
2. Hemsida med funktioner för besökaren
Vill du att besökaren ska göra något på hemsidan? Kanske ansöka om medlemskap, köpa dina produkter/tjänster eller fylla i intresseanmälan till något? Då ska du köpa en hemsida som erbjuder dessa funktioner och där du kan dela nyheter, produkter eller kampanjer i sociala medier. När besökaren klickar på den delade informationen på exempelvis Facebook, så kommer de direkt till det aktuella budskapet.
Här varierar kostnaden beroende på hur lösningen ska se ut. Ska det vara ett utvecklat medlemsregister på själva hemsidan eller ska det vara en länk till en extern tjänst? Formuläret kanske ska trigga en funktion som automatiskt skickar material till besökaren? Eller ska e-handeln erbjuda olika rabatter till specifika kunder eller återförsäljare?
Är du osäker på vilka funktioner som ska ingå när du ska köpa din hemsida så hjälper jag till med idéer och lösningsförslag.
Exempel på hemsida med medlemsfunktion »
Andra viktiga tips när du ska köpa hemsida:
Oavsett vilken webbyrå du anlitar så finns även några andra tips som du kan ha i åtanke:
Webbhotell
Välj ett bra webbhotell som har bra support. Som webbyrå samarbetar jag med flera som Templ, Broadview, Loopia, Oderland och MissHosting för att nämna några av dem.
Gör dig synlig i sökmotorer
Det är bra att sökordsoptimera ditt textinnehåll med exempelvis tillägget Yoast SEO. Men om du vill få en bra ranking i Google så är en sökmotoroptimering ett måste och här har jag ett bra samarbete med Tribusoft. Sökmotoroptimering handlar om ett löpande arbete eftersom Googles algoritmer förändras med jämna mellanrum. Exempelvis så syftar det här blogginlägget till att stärka min synlighet genom sökorden: köpa hemsida webbyrå
Gör en strategisk plan
Oavsett om det handlar om webbuppdateringar eller kommunikation i sociala medier så kommer en konkret plan att hjälpa dig avsevärt och dessutom spara en massa tid. Det handlar om att klargöra vad som ska göras (ex. kampanjer, nyheter, event), när det ska göras och vem som ska göra det. I planen jobbar vi mot mätbara nyckeltal så att du ska kunna utvärdera vad som konkret fungerade och vad som kan förbättras.
Sist men inte minst, se till att du kan uppdatera hemsidan själv. Du ska inte vända dig till webbyrån för att du måste – utan för att du vill när du föredrar att lägga den egna tiden på något annat.
Jag skulle kunna skriva tjugo punkter till kring detta ämne men du ska ju också orka läsa … ;)
Tack för att du gjorde det och varmt välkommen! / Ann