Efter många år av rykten av att Amazon kommer till Sverige, är det nu bekräftat.

Amazon har bekräftat att de arbetar på den officiella lanseringen, men vi har inget officiellt datum ännu när de kommer gå live.

Varför är detta något att ta hänsyn till?

Det har pratats om Amazons intåg i Sverige under lång tid nu, så varför är det här egentligen en så stor nyhet? Anledningen är att Amazons dominans inom e-handel kommer ha stora konsekvenser på befintliga svenska återförsäljare. Amazon har därför musklerna att pressa ner priser inom segment där marginalen redan är väldigt låg, till exempel teknik. Det här kan göra det svårt för mindre, svenska återförsäljare att konkurrera.

Hejsan! Jag heter Alexander och driver en SEO byrå i Stockholm och i den här artikeln kommer jag berätta hur Amazon kommer påverka Google och e-handel branschen i helhet.

Amazon och dess storlek

Ingen kan veta med säkerhet hur Amazon kommer att påverka Sverige. Vi kan däremot göra antaganden utifrån hur det har gått till i andra länder.

Varför Amazon kommer att påverka oss, beror givetvis på företagets storlek. Amazon är ett gigantiskt företag, med nästintill obegränsade resurser.

Detta innebär att de kan angripa nya marknader på ett helt unikt sätt än vad andra företag kan göra.

Genom deras storlek och resurser kan de inta marknadssegment, där de inte bara erbjuder produkter till låga priser, utan de kan erbjuda dem till så låga priser att de gör förlust på varorna under långa perioder.

Priskrig

Genom att sänka sina priser kommer andra aktörer göra detsamma i gensvar. Problematiken med detta är att ett priskrig kommer uppstå.

Prissättning strategier så som denna handlar om att på sikt inta större marknadsandelar och på så vis finna en lönsamhet igen.

Problematiken vanliga e-handlare eller större företag så som Kjell och company eller Clas ohlson är att de inte har i närheten av resurserna som Amazon har.

Det är även detta som gör att många e-handlare och andra företag som arbetar med försäljning av produkter direkt till konsument bör dra åt sig öronen och fundera ut en strategi för att klara av Amazons intåg i Sverige.

Vad vi har sett när Amazon tågade in i Storbritannien till exempel var att de precis som nämnt ovan startade priskrig med lokala aktörer och genom dess storlek konkurrerande ut motståendet helt och hållet till det att många konkurrenter gick i konkurs.

Och på så vis inta oerhört stora marknadsandelar i diverse segment där de dessutom höjer priserna igen till det normala.

Google och Amazon

Vad vi har kunnat se i USA och även i Storbritannien är att Amazon äger produktsöket.

Det innebär att konsumenter har gått från Google till Amazon när de ska söka efter specifika produkter.

I USA specifikt finns det studier som visar på att Amazon har över 70 procent av alla digitala transaktioner som utförs.

Med detta sagt kommer jag göra ett antagande som kanske kommer förvåna många som läser den här artikeln.

Jag tror att Amazon absolut kommer inta stora andelar av produkt köp även här i Sverige.

Men jag tror inte att vi kommer se en markant skillnad i sök volymer från Google till Amazon så som vi har sett i andra länder.

Om något kommer det ta mycket längre tid än vad det tagit för Amazon vanligtvis.

Varför jag tror detta handlar om hur djupt integrerade Google är i vårt samhälle idag.

Ett sådant enkelt exempel som detta: När du behöver söka efter information har vi uttrycket ”Googla det”. Vi säger inte gå ut på internet och sök.

Utan i all enkelhet säger vi ”Googla”.

Med det sagt bör vi göra oss redo på att förändringar kommer att ske.

Vad kan vi göra som driver e-handel idag?

Frågan som du säkert ställer dig nu är vad kan vi var och en göra som driver en e-handel idag?

Nedan kommer jag ge er fem tips på hur du kan rida Amazon vågen med enkelhet.

  1. Arbetar du inte med SEO idag, börja!
    Om du som driver e-handel inte har en byrå eller specialist som verkligen kan hjälpa er att öka er trafik från det organiska sökresultatet, bör ni hitta någon som kan det.  Genom att inta starka positioner på primära, men också sekundära sökord kan ni vara säkra på att ni inte kommer förlora er trafik över en natt. Sekundära sökord kommer alltså vara nyckeln till framgång. Då Amazon vanligtvis arbetar med primära sökord.
  2. Studera era möjligheter av att delvis börja sälja på Amazon
    Amazon är inte bara dåligt, tvärtom. Det kan finnas stora möjligheter till att öka er försäljning genom att sälja på Amazon då Amazon hus håller en stor publik från andra länder.
  3. Lär dig Amazon SEO eller ta in någon som kan det
    Genom att vara snabb på att lära sig Amazon SEO kommer du ha en stor fördel mot dina konkurrenter då deras SEO fungerar på ett annorlunda sätt än vad Google gör.Deras rankingsignaler handlar om att se vilka produkter som konsumenter verkar tycka om, från vilken leverantör. Genom att sälja mycket, kommer du också erhålla bättre positioner i sökresultatet. Som vi vet, fördelas CTR exponentiellt vilket innebär att du som har plats ett kommer driva mest trafik och förhoppningsvis mest försäljning vilket kommer innebära att det blir trögare att förlora en bra placering än vad det är i Google.
  4. Se över din frakt
    Amazon stoltserar med deras beställ på morgonen och få din produkt på eftermiddagen. Detta tycks ha uppskattats av konsumenter runt om i världen. Har du därför långa leveranstider, se hur du kan trimma dem.
  5. Bredda din marknadsföring
    Om du idag arbetar med en eller två marknadsföringskanaler är det dags att investera i fler för att hitta lönsamhet i andra kanaler då diversifiering kommer vara A och O för dig som driver e-handel. Vi vet som sagt inte hur Amazon kommer att påverka oss, därför blir det nu ännu viktigare att stå stadigt på flera ben

Skulle ni ha några frågor kan ni kontakta mig på alexander@tribusoft.se.