Funderar du någonsin på om din digitala marknadsföring ger något? Om du når ut till din målgrupp och de faktiskt läser vad du skriver? Eller kanske ännu viktigare: Vilken information efterfrågar de för att kunna ta ett köpbeslut?

Hubspot en källa till ovärderlig information

Jag gillar statistik och forskning. Har du inte innan kollat in webbsidan research.hubspot.com, så kan jag rekommendera den varmt. Här publiceras senaste rön inom marknadsföring, försäljning, och affärsdata, grundat utifrån kundenkäter och statistik. Låt mig ge ett par exempel:

Man frågade 3 000 företag/företagare i Europa:

När du vill lära dig mer om en produkt/tjänst, vilken typ av innehåll föredrar du?

Vilket innehåll påverkar dig att vilja köpa?

Resultatet blev följande:

Det intressanta i kråksången, för att hårdra det, är inte vad du säger eller gör utan vad dina kunder har sagt och tycker om just det du erbjuder. Och handen på hjärtat, om du ska boka ett hotell, köpa en produkt eller kanske bara hitta det där receptet är det då inte “antal stjärnor” som oftast får dig att göra de val du gör?

I det här fallet handlar det inte om B2B eller B2C utan R2R (Relation to Relation).

Man ställde också följande fråga:

Vilken typ av innehåll vill du se från det företag du följer? Och resultatet blev:

Att rörligt media blivit alltmer populärt visste du kanske redan men att nyhetsbrev fortfarande ligger i topp kanske inte var lika självklart. Men faktum är att ett nyhetsbrevs främsta funktion är att påminna kunderna om vad som är på gång genom intressant läsning. För hur länge ligger dina inlägg kvar i sociala medier? Om de inte delas eller blir gillade i någon stor utsträckning så försvinner de i flödet på nolltid och det är här som nyhetsbreven fyller en stor funktion.

Hoppas detta gav lite tips och kanske några tankeväckare.

Vill du lära dig mer om R2R?

Då kan du kika på min föreläsning Social affärsutveckling på nätet »

Vill du ha hjälpt att ta fram en plan för digital marknadsföring för ditt företag?

En plan som sträcker sig över hela året?

Fyll då i formuläret så kontaktar jag dig och berättar mer »

Till nästa gång – ha det bäst! // Ann