2016 är till ända och tittar vi i backspegeln så kan vi konstatera att användningen av sociala medier fortsätter att öka, inte minst på arbetet då alltfler tillåts använda exempelvis Facebook och LinkedIn som ett arbetstredskap.

I marknadsföringsbranschen, världen över, sticker många ut hakan och gör riktigt bra analyser och trendspaningar för 2017 där man siar om tröttheten kring Twitter, utvecklingen kring Snapchat (Snap Evolution) och hur den kommersiella annonseringen i sociala medier kommer att öka.

Jag vill inte vara sämre utan har därför beslutat att göra min egen trendspaning men dessvärre kan jag inte se vilka nya sociala plattformar som kommer att dyka upp. Inte heller vilka som kommer att vara inne respektive ute. Jag har helt enkelt ingen aning…

I min värld så är dessa tekniska plattformar egentligen ganska ointressanta. Det spelar ingen roll om de heter Facebook, LinkedIn, Twitter, Snapchat, Instagram, Youtube, Tumblr, Pinterest eller något annat. Det är sättet vi kommunicerar på som jag finner intressant. Allt är också avhängt på var din målgrupp eller dina idealkunder befinner sig. Där de huserar på nätet – där ska du också vara!

Det är viktigt att lägga marknadsföringspengarna i rätt kanaler. Säljer du något som människor googlar efter är sökordsoptimering, Retargeting eller AdWords kanske där det mesta av marknadsföringsbudgeten ska hamna.

Men säljer du tjänster så är min övertygelse att relationsmarknadsföring där man delar med sig av kunskap och vinner förtroende är den rätta (om än längre) vägen att gå.

Missförstå mig rätt, självklart är det viktigt att synas på Google oavsett om du säljer tjänster eller produkter. Men jag skulle exempelvis finna det ganska smaklöst om jag blev ”jagad” av annonser från en begravningsbyrå bara för att jag i sorgens stund surfat runt för att ta reda på begravningskostnader. Alla tjänster och produkter lämpar sig inte i annonsform utan här behövs genomtänkt information paketerad på rätt sätt.

Min trendspaning 2017 kommer att handla om på vilket sätt vi kommer att kommunicera i de digitala kanalerna. Här kommer fem exempel.

1. Rörlig bild och film

Vi kommer alltmer att använda oss av möjligheterna att direktsända budskap i sociala medier via mobilen eller läsplattan. Det är inte bara klickvänligare att sätta igång en filmsnutt, det ger också en annan känsla över att få se personen, platsen, omgivningen och kan du dessutom agera framför kameran har du alla möjligheter att nå rakt ut, igenom skärmen.

Även när det gäller blogginlägg (som detta) så kommer det bli allt vanligare att en filmad version med tal och bild finns som komplement. Besökaren ska kunna välja om de vill läsa texten eller få den presenterad i rörlig form.

2. När alla andra skriker – då ska du viska

Det här uttrycket kommer från boken ”Absolut vodka”, skriven av Carl Hamilton. Kort beskrivet handlar den om marknadsföringen av Absolut Vodka i en tid då spritflaskornas etiketter och utformning var sirliga, mångfärgade och allmänt ”krusidulliga”. Därav Absoluts stilrena, enkla form för att sticka ut i mängden. Jag tror vi kommer att se lyckade marknadsföringskampanjer där man väljer en helt annan väg istället för att ge sig ut i mediabruset och vråla. Hur dessa kampanjer kommer att se ut vet jag inte… Men jag skulle mer än gärna vara med och spåna fram något riktigt finurligt! 😀

3. Underhållning, utbildning, uppmuntran

Kommunikationen och budskapen måste ge ett mervärde till mottagaren. Vi har sett hur känslomässiga inlägg får bra spridning i sociala medier men alla kan inte lägga ut bilder på svältande hundvalpar eller något som ger en tår i ögonvrån. Det kommer att bli allt viktigare att leverera ett bra innehåll som med fördel kan innehålla något av de 3 u:na, underhållning, utbildning eller uppmuntran. Men inte i bokslånga texter och haranger utan i kombination med bild. Jag tror bilden kommer att bli allt viktigare och som man säger: En bild säger mer än 1000 ord.

4. Färre kanaler

Fler och fler företag kommer att begränsa sin närvaro i de sociala medierna. Istället kommer man att hitta de platser som ger bäst gensvar och resultat. Där kommer de att kunna förfina, experimentera och förbättra sin kommunikation. Fler kommer att erbjuda kundsupport och försäljning. För kundernas del kommer det att bli allt vanligare att betygsätta produkter och tjänster.

5. LinkedIn på frammarsch

Jag skrev ju att jag inte hade en aning om vilka sociala medier som kommer att vara inne respektive ute. Trots det så vågar jag mig på en gissning och det är att LinkedIn kommer att växa rejält under 2017. Jag upplever att denna kanal blivit mer social, att fler människor berättar om händelser i den företagande vardagen. Inte bara rapporter, diskussionsämnen och publikationer. Det har gjort att fler börjar ”prata” och gilla varandras inlägg och jag skulle nog påstå att LinkedIn närmat sig Facebook när det gäller att vara lite mer personlig i inläggen. Trots det så tror jag att LinkedIn behåller den professionella inriktningen. Det här är inget forum där vi delar med oss av våra matvanor utan det handlar om företagande och affärer. Håller LinkedIn den fanan uppe så kommer den här kanalen att bli riktigt, riktigt bra för oss företagare.

I den virtuella framtiden…

Årets julklapp är ju som bekant VR-glasögon men här väntar jag med spänning på att utvecklingen ska ta fart. Tänk dig följande scenario: Du ringer upp din kund eller kollega. Båda har ni VR-glasögon och när samtalet kopplas fram så kliver ni in i ett “digitalt rum”. Plötsligt så möts ni i den virtuella världen. Ni kan diskutera, demonstrera och samtala när ni vandrar på en äng eller sitter i ett konferensrum och det spelar ingen roll om ni befinner er på varsin sida om jordklotet. Detta kommer dock inte att inträffa under 2017 men jag tror inte att det är så långt borta. Och håll med… Visst kommer det bli häftigt! 😀

Slutligen önskar jag dig ett riktigt Gott Nytt år! Vila ordentligt, umgås med nära och kära och ladda inför ett nytt spännande år!

Vi hörs 2017! / Ann