SEO för nybörjare
SEO är en förkortning på sökmotoroptimering eller ”search engine optimization” som det heter på engelska. I denna artikel kommer vi använda förkortningen för enkelhetens skull.
SEO innebär följaktligen hur du optimerar din hemsida för att synas på sökmotorerna.
I vårt fall talar vi främst om hur synlighet skapas allra bäst för Google, då de äger över 95 procent av alla sökningar som görs i Sverige.
Jag menar, många gånger när vi vill att någon ska söka upp informationen på internet, använder vi oss av uttrycket ”googla”.
SEO består av två delar: On-page och Off-page. Vilket innebär den optimering du gör på själva hemsidan och hur du optimerar utanför din hemsida.
I denna artikel kommer vi belysa dessa två begrepp och ge tips på optimeringsförslag som ger resultat direkt.
Hejsan!
Jag heter Alexander M. Sandvik och driver HittaWebbhotellet.se som är en jämförelsetjänst för olika typer av hosting. Vi jämför webbhotell, virtuella servrar, dedikerade servrar. Vår ambition är att erbjuda den bästa resursen i Sverige gällande webbhotell.
Varför ska du optimera din hemsida för synlighet i Google?
Innan vi djup dyker i ämnet SEO kan det vara en god idé att förklara varför detta är värt att lägga ner din dyrbara tid på.
Sökmotoroptimering ska ses som en typ av digital marknadsföring. Många har säkert hört talas om Google Adwords, eller Facebook marknadsföring.
För de som inte är bekanta med Google Adwords handlar det om annonserna som brukar dyka upp innan det organiska resultatet.
På bilden ovan kan vi se att de första fyra hemsidorna syns via Google Adwords och det femte resultatet är från det organiska sökresultatet.
Dessa företag betalar varje gång någon klickar in på deras hemsida, och kostnaden varierar beroende på sökord du väljer att synas på.
Med ett lyckat SEO arbete kommer du inta placeringar som gör att du får in trafik gratis varje månad.
Ett tydligt exempel skulle kunna vara i just webbhotell nischen.
I snitt kostar ett klick 50 kr.
Har du då lyckats bygga upp en volym på omkring 1000 besökare varje månad via det organiska sökresultatet, innebär det att den trafiken är värd 50 000 kr om någon hade köpt den istället.
Ett ytterligare argument till att SEO är en fantastisk marknadsföringskanal är om vi jämför trafiken med Facebook marknadsföring.
När du annonserar med Facebook är det oerhört viktigt att pricka rätt vad gäller din målgrupp.
Du behöver hela tiden optimera för att dina annonser ska visas för personer som är intresserade av din produkt för att det ska leda till en konvertering.
Med Googles sökresultat slipper du helt den typen av gissande.
Till exempel: Låt säga att du säljer skor via din e-handel.
Då vill du synas på sökord så som ”Köpa skor” för att personen som söker på detta är med största sannolikhet ute efter att köpa ett par nya skor.
Att sökmotoroptimera din hemsida (On-page)
Grunden för en bra SEO kampanj är att webbplatsen är strukturerade för synlighet på Google. Det kommer bidra till en mycket bättre synlighet.
Nedan kommer jag punktera upp vad jag anser är viktigast:
- Skapa unika, relevanta titlar för sidorna.
- Skapa unika meta beskrivningar.
- Gör din webbplats lättnavigerad, både för användare och Google.
- Optimera ditt innehåll – Unikt innehåll, bra struktur på h taggar, optimera bilder med alt tag.
- Optimera för mobiltelefoner.
- Använd https protokoll.
- Använd 301 redirect till en variant av din webbadress – http à www.http. à Https.
Dessa är den mest grundläggande optimering vad gäller On-page. Nedan finner ni en kort förklaring på vad dessa innebär.
Skapa unika och relevanta titlar, samt meta beskrivning för dina undersidor är viktigt för att det är det första som dina potentiella kunder ser av dig.
Jag brukar ge liknelsen att titlar och meta beskrivningar är skyltfönstren till fysiska butiker.
Det är väldigt viktigt att ha en bra och enkel struktur på webbplatsen för att länkkraft ska spridas genom hela webbplatsen. Min tumregel är att, om det är enkelt för användare att navigera runt på webbplatsen, kommer även Google kunna spindla av den.
Innehållet är bland det viktigaste och något du kan styra över till 100 %. Här handlar det om att skriva det bästa texterna för det område du vill synas i.
Har du inte en mobilanpassad webbplats 2019, är det något du behöver implementera direkt. För varje år som går, ökar den mobila trafiken vilket innebär att du förlorar mer och mer potentiella kunder.
Https protokoll eller SSL-certifikat. Är en säkerhetsåtgärd som är obligatorisk om du ska ta betalt på din webbplats.
Slutligen är det viktigt att visa för Google att endast en version av din webbplats existerar på Google. Risken blir annars att Google tror att det finns två hemsidor med identiskt innehåll, vilket kallas för duplicerat innehåll och påverkar din synlighet negativt.
Att sökmotoroptimera din hemsida (Off-page)
Precis som skrivet är On-page väldigt viktigt, men i praktiken spelar det inte någon roll om du optimerar din webbplats utefter konstens alla regler om du inte arbetar med Off-page.
Off-page innefattar din länkprofil.
I Googles värld fungerar en länk som en röst.
Alla röster väger inte lika mycket, och en del kan vara skadliga.
Jag brukar förklara det på följandevis.
Får du en länk från en webbplats som har 1000 länkar till sig är det bättre än om du får en länk från en annan webbplats med tio stycken länkar.
Å andra sidan skulle den med tio länkar tekniskt sätt kunna vara starkare om dess länkprofil består av de starkaste domänerna i Sverige.
Relevans är också väldigt viktigt. Driver du en matlagningsblogg vill du att andra matlagningsbloggare ska länka till dig.
Vidare ställer sig många frågan efter att fått denna informationen: Hur många länkar behöver jag för att synas på plats ett?
Det finns inget exakt svar många gånger på den frågan.
Mitt tips är att ta reda på hur många länkar i snitt dina främsta konkurrenter har och utgå från att du behöver ungefär lika många.
Men glöm inte, kvalitet före kvantitet.
Skulle ni ha några fler frågor kan ni kontakta mig på alexander@tribusoft.se så ska jag försöka att hjälpa er så gott som jag kan.