Är du också kriminell? Har du missat information om cookies?
Plötsligt stod det klart. Jag är kriminell och riskerar böter då jag inte följer lagen om elektronisk kommunikation, som är det officiella namnet på det EU-direktiv som trädde i kraft den 1 juli 2011.
Förvisso är jag långt från ensam. Många är vi som inte har denna information på webbplatsen och jag har uppriktigt sagt inte ens reflekterat över det. Men det spelar ingen roll. Här gäller bot och bättring!
Har du information om cookies på din hemsida?
Har du det kan du pusta ut. Har du det inte så kan du sälla dig till oss övriga kriminella. Men vad är då egentligen cookies? Vad ska du som webbplatsägare göra för att följa lagen? Jag beslöt att göra lite efterforskningar …
En cookie, eller kaka, är en liten textfil som webbplatser använder av flera olika anledningar som sedan sparas på besökarens dator. De flesta av webbplatserna använder cookies:
- Inloggning till webbadministration (möjlighet att spara lösenord=cookies)
- Lämna en kommentar (kommentarsfält till ex. blogginlägg=cookies)
- Youtubefilm (använder tredjeparts-cookies)
- Google Analytics (sessioncookies)
- Sociala medieknappar (cookies)
Vad innebär cookie-lagen?
Kortfattat innebär lagen att om din webbplats använder kakor så ska alla besökare få tillgång till information om att webbplatsen innehåller just kakor samt hur de används.
Lagen säger även att besökaren också måste ge sitt samtycke till detta. Men hur det ska gå till är lite luddigt.
Själv blir jag smått irriterad över popup-rutor som flashar upp på skärmen där jag måste godkänna kakorna innan jag kan klicka vidare på webbsidan. Tydligen är det fler som börjat knorra eftersom EU-kommissionen nu lägger ett förslag till ny lagstiftning för integritet och elektronisk kommunikation. Eller som det kommit att kallas: E-integritetsförordningen.
Förslaget innebär att det ska bli lättare att ge sitt samtycke. Men lika lätt som det ska vara att säga ja ska det också vara att tacka nej, om det finns för stora integritetsrisker. Skillnaden mot i dag är att antalet meddelanden som poppar upp i användarens webbläsare ska vara betydligt färre. Användaren ska helt enkelt inte behöva lämna sitt godkännande lika ofta.
Som webbplatsägare – hur ska du göra?
Använder du WordPress som webbverktyg kan du ladda ned ett tillägg som klart underlättar proceduren. Dessutom kan du placera informationen i sidfoten så den tar så liten plats som möjligt (vilket jag föredrar). I instruktionsfilmen ovan visar jag hur du gör och hur det går till.
Vill du att jag gör detta åt dig? Inga problem! Varmt välkommen att kontakta mig :D
Tills nästa gång – ha det bäst! // Ann