Vilken typ av webbplats passar din verksamhet?
Ska du satsa på webb eller sociala medier?
Behövs verkligen en webbplats? Räcker det inte med sociala medier? Det är en fråga jag börjat få allt oftare från kunder och företagare i mitt nätverk. Många menar att det är på sociala medier det händer. Det är här man kommunicerar, pratar och får nya kunder så varför investera i en webbplats när det är i de sociala kanalerna folk befinner sig?
Frågar du mig så skulle jag säga: Ja, du behöver både en webbplats/hemsida och ett engagemang i sociala medier. Varför, kanske du undrar?
I detta blogginlägg kan du läsa mer utförligt hur jag resonerar »
Digital kommunikation och digital marknadsföring
I mina uppdrag som digital kommunikatör har jag i ärlighetens namn fått testa mig fram och skaffat kunskaper på egen hand. I grunden finns kunskaperna inom teknik, form och bild. Men eftersom jag älskar att skriva så har det också blivit en hel del intervjuer, artiklar och pressreleaser. Det handlar om att i samarbete med mina kunder komma med råd och tips kring kommunikation i stort och smått.
När det gäller digital marknadsföring är sociala medier den perfekta platsen att husera på. Självklart ska du se till att hemsidan är synlig i sökmotorer och lika självklart ska du annonsera där dina kunder befinner sig. Men i sociala medier kan du börja bygga din Relationsmarknadsföring.
Relationsmarknadsföring – vad är det?
Tänk dig Sociala medier som ett mingel. Prata, fråga och var nyfiken på deltagarna i gruppen, forumet eller på företagssidan. Var ödmjuk, dela med dig av din kunskap och framför allt: Sälj inte!
När det gäller all digital marknadsföring så skulle jag säga att relationsmarknadsföring är ett av de starkaste korten. Är du bara utrustad med tålamod har du alla möjligheter att vinna förtroende och lojalitet som leder till långsiktiga kundrelationer i motsats till kortsiktiga mål och enskilda försäljningar.
Skapa en plan för digital kommunikation och marknadsföring
Vad sägs om att ta fram en plan för digital marknadsföring för ditt företag? En konkret plan som sträcker sig över ett år och som låter dig veta vad som ska göras, när det ska göras och vem som ska göra det. Du ska kunna utvärdera vad som konkret fungerade och vad som kan förbättras. Låter det intressant?
Jag hinner inte med marknadsföringen i den dagliga verksamheten!
Känner du igen dig i detta? Helst av allt så skulle du vilja hinna med allt kring kampanjer, artiklar, nyheter och pressreleaser men tiden räcker inte till. Det innebär att webbsidan och sociala medier blir uppdaterade vid jul, påsk och sommar …
Det vill säga ett par, tre gånger per år.
Varför inte överlåta genomförandet till mig? Låt oss sätta oss ned och hitta en lösning som gynnar oss båda.