Kan man verkligen marknadsföra sin webbplats helt kostnadsfritt?
Ja, kan man det tror du? Det snabba och raka svaret från mig är: Nej.
Visst kan du marknadsföra webbplatsen utan att lägga ut en enda krona men din tid är också dyrbar. Och det du inte spenderar i pengar måste du lägga tid på. Men om vi bortser från det så kommer här några tips på hur du kan göra för att slippa lägga ut ett lusöre på din webbmarknadsföring 😊
1. Arbeta med sökordsoptimering
Varje blogginlägg, artikel eller statisk webbsida har du möjlighet att vässa genom sökordsoptimering. Använder du WordPress som webbverktyg så rekommenderar jag Yoast SEO som är ett tillägg du kan ladda ned för att enkelt komma igång. Sedan vill du naturligtvis kunna mäta statistik från Google Analytics som visar hur många besökare som varit på webbplatsen, vilka sidor de besökt, hur länge de stannat kvar och mycket, mycket mer. När du skaffat ditt konto på Google Analytics kan du använda ett smart verktyg som heter “Keyword planner” för att lista ut vilka sökord eller sökfraser som används mest.
Du kan också snabbgoogla. Säg att du jobbar med att renovera kök och du vill skriva ett inlägg om vad man ska tänka på inför en köksrenovering och kanske också ge tips på hur kunder förbereder sina önskemål och frågor på bästa sätt. Prova googla ”köksrenovering” vilket idag ger 1 080 000 träffar. Men om du istället googlar ”renovering av kök” så kommer du att få över 8 000 000 träffar. Tänk också på att många söker på den lokala marknaden så om jag googlar ”renovering av kök Umeå” blir resultatet endast 606 000. Men här visas lokala entreprenörer som har sett till att även ta med Umeå i sin titel och beskrivning.
Kostar inte ett jota att undersöka detta men det tar som sagt lite tid …
2. Bli länkad från relevanta webbplatser
Att få andra att länka till din webbplats är ett enkelt och bra sätt höja sin ranking i sökmotorer och få fler besökare. Men det handlar inte om att gödsla hejvilt omkring sig. Kvalitén är fortfarande det som räknas. Se till att du länkas från relevanta webbplatser av hög kvalitet.
Det skulle exempelvis inte vara trovärdigt om en restaurang skulle länka till min webbplats från meny- eller vinlistan. Nej, var den länken än skulle hamna så blir det svårt att hitta relevans mellan en trerättersmiddag och digitala webbtjänster.
Men om restaurangägaren är en kund till mig så kan jag gott skriva ett blogginlägg och berätta om vårt webbprojekt och sedan länka till den aktuella webbplatsen. Restaurangen kan i sin tur publicera en nyhet för att presentera den nya webbplatsen och be om feedback kring användarvänligheten, presentera vad som är nytt och i sammanhanget nämna och länka till mig som leverantör. Då blir länken relevant.
3. Skriv och publicera artiklar
Glöm inte att du är expert på det du gör! Det är ju därför du valt att bli företagare. Så varför inte dela med dig av din kunskap genom artikelmarknadsföring? Skriv om något som du sedan kan erbjuda kostnadsfritt till olika webbplatser, bloggar eller tidskrifter. I slutet av din artikel placerar du en kort beskrivning, sk ”boilerplate”, som marknadsför dig och din webbplats.
Det bästa med denna marknadsföringsstrategi är att om du får dina artiklar publicerade på populära, långlivade sajter så kan de ligga där och marknadsföra dig och din webbplats under en lång tid utan att du behöver göra något mer.
Men jag skulle ljuga om jag sa att det är lätt som en plätt. För det första måste du skriva om ett ämne eller ämnen som är intressant för andra att läsa eller publicera. För det andra måste du hitta de webbplatser eller tidskrifter där dina artiklar passar och sedan övertyga redaktionen att publicera dem.
Tips: Surfa runt och leta reda på intressanta webbplatser, bloggar och tidskrifter. Ta dig tid att läsa befintliga artiklar för att se vilken typ av material som publicerats och hur de är utformade. Här kan det finnas nya infallsvinklar som inte nämnts tidigare. Det kan exempelvis finnas bra tips på hur man undviker fallgropar men kanske inte hur man tar sig ur gropeländet om man nu redan hamnat där. Kika runt, få inspiration och sätt igång 😊
4. Använd sociala medier för att få trafik till din webbplats
Sociala medier är ett bra ställe att marknadsföra din webbplats genom att dela egna artiklar, inlägg och sidor. Men för en lyckad marknadsföring i sociala medier behöver du tänka till för att skapa bra, intressant innehåll och en strategi för vad, när och hur ditt material ska publiceras. Och här kommer haken …
5. Skapa och presentera kvalitativt innehåll
Inget av tipsen kommer att fungera om du inte har kvalitativt innehåll på din webbplats.
Att blogga är ett effektivt sätt eftersom du har chansen att etablera dig som en ”expert i din nisch”. Blogginläggen kan du sedan publicera i sociala medier som en ”annons” med länk direkt till blogginnehållet. Inlägget ska du också sökordsoptimera för att öka synligheten i sökmotorer.
Men att skriva och skapa det här ”kvalitativa innehållet” är inte heller alltid så lätt. För vad tusan ska man skriva om? Vad är intressant för min målgrupp att läsa om? Då kanske kan dessa tips vara till hjälp:
6. Ta hjälp av AI
Använd en ”Blogg-idé-generator”. Ja, dessa finns. Själv har jag använt en bloggenerator från Hubspot. Skriv in ett ord (substantiv) som beskriver det du vill att ditt blogginlägg ska handla om. Vips får du fem förslag på rubriker som kan ge dig idéer till innehåll. Registrera dig (kostnadsfritt) och få ytterligare 250 vassa rubriktips att inspireras av.
7. Fråga dina kunder och samarbetspartners
Vad skulle de vilja läsa om? Vad vill de ha svar på? Hjälp med?
8. Låt någon annan skriva
Du kan ta hjälp av anställda, samarbetspartners eller någon som får figurera som gästbloggare.
9. Åk på kurs där du får umgås med likasinnade
En kurs där du kan ägna dig åt att färdigställa material för minst ett halvår framåt (och som av en händelse kommer ett kurstips här 😉)
10. Var konsekvent och ge dig inte!
Det finns många fler sätt att kostnadsfritt marknadsföra webbplatsen men de här tipsen fungerar. Du måste bara vara konsekvent, ihärdig och framför allt utrustad med en ängels tålamod. Sätt ett start- och slutdatum under en period (ex. ett par månader) för att mäta trafiken före och efter. Du vill ju få svart på vitt att din webbtrafik har ökat.
Stort lycka till och tack för att du läste! / Ann