Kunder frågar om saker jag inte gör. Är de dumma i huvudet?
Har du kunder som ringer eller mailar om frågor som inte ingår i din verksamhet? Funderar du då om de i själva verket kanske är lite dumma i huvudet? Att de inte lärt sig vid det här laget vad det är för produkt eller tjänst du erbjuder.
Om du går i dessa tankebanor så är du helt fel ute. Jag kan bara säga: Du har fått in en riktig fullträff! Du har fått en ”Tillitscertifiering”.
För det handlar inte om att dina kunder är snurriga i bollen. De är fullt medvetna om att du inte levererar denna typ av tjänst eller produkt MEN de förlitar sig på att du kan ge dem ett gått råd. Att du har nätverket för att kunna guida och lotsa dem rätt i sin frågeställning. Kort sagt: De har tillit till DIG.
I nätverket BNI som jag varit medlem i under många år beskrivs detta fenomen att du blivit en ”Gatekeeper” och det är helt suveränt om du vill växa genom relationsmarknadsföring. Kan du hjälpa din kund så kommer detta att sprida sig. Det i sin tur gör att din trovärdighet ökar vilket i slutänden leder till fler affärer. Helt enkelt därför att alla vill samlas kring en Gatekeeper.
För några månader sedan fick jag ett mobilsamtal av en desperat kund.
”Ska jag välja brun eller svart kavaj?” nästan skrek han i telefon.
Min kund befann sig inne på en herrbutik under lunchtid och skulle köpa sig en kavaj och nu hade han bråttom att komma till beslut.
”När ska du använda den?” frågade jag.
”På jobbet, på möten och även middagar”, flåsade kunden.
”Ta den svarta”. Blev mitt svar.
”Tack, tack”, sa kunden och lade på.
Jag satt med mobilen i handen och undrade vad som just hänt. Hela samtalet hade gått i en rasande fart. Men så blev jag alldeles lycklig inombords när insikten kom att han valt att ringa mig och lita på mitt råd. Jag hade fått en tillitscertifiering.
Har du kunder som ber dig om råd utöver din profession och brukar du hjälpa dem?
Grattis! Du har fått jackpot!
Till nästa gång – ha det bäst! // Ann