Har du fastnat i den ”lilla fällan”?
Är du småföretagare som jag så kanske du kommer att känna igen dig nu. Det är tyvärr mer än en gång som jag varit beredd att bita av mig tungan när orden plötsligt slinter. När jag först efteråt upptäckt att jag hamnat i ”den lilla fällan”. Och så här kan det gå till:
”Jaha, Ann Klefbohm? Du har ett företag men vad gör ni?” säger någon på mingelträff, företagsträff eller i något annat sammanhang.
Jag svarar: ”Åh, det är ett litet bolag. Det är bara jag som äger och driver det. Jag hjälper kunder med digital marknadsföring och webblösningar” hinner jag svara innan jag tänker efter.
Om vi nu stannar upp för en sekund och bara försöker analysera vad jag egentligen sagt. Vad i helskotta är det jag har förmedlat inom loppet av några sekunder?
Jo, följande:
Företaget är en liten, liten firma och där finns bara lilla jag. Eftersom jag är så liten och menlös så är det ingen idé att du visar affärsmässigt intresse för mig för kommer jag kunna leverera? Ytterst tveksamt…
Du liksom jag vet att vi är mycket mer än så! Varför inte förmedla detta samtidigt som vi sträcker på våra entreprenörsryggar? Tänk om jag vid detta tillfälle istället hade svarat:
”Jag heter Ann Klefbohm och driver eget. Över 25 år har jag jobbat med grafisk design, webblösningar och numera även relationsmarknadsföring på nätet. Min absolut största tillgång är mitt nätverk. Där väljer jag ut kompetenta samarbetspartners, bildar ett arbetslag så att kunderna får det man efterfrågar. Eftersom jag koordinerar och projektleder mitt team så behöver kunden inte ha kommunikation med de övriga. Det sköter jag om.”
Visst sjutton låter det väl ändå bättre? Så i detta blogginlägg vill jag bara väcka frågan: Hur du fastnat i den lilla fällan? Om ja, då är det banne mig dags att du tar dig därifrån!
Inte snart, inte imorgon utan nu – på studs!
Tills nästa gång – ha det bäst! // Ann