Hur fungerar SEO 2025?
SEO handlar fortfarande om att synas i Google – men idag behöver du även tänka på att synas i AI-svar. Det kallas AIO – AI Optimization.
Traditionell sökmotoroptimering (SEO) fokuserar på att förbättra en webbsidas synlighet i Googles organiska sökresultat. Men 2025 har sökbeteendet förändrats: många ställer sina frågor direkt till AI-verktyg som ChatGPT, Perplexity eller Microsoft Copilot.
🔍 Vad innebär det i praktiken?
- SEO handlar fortfarande om teknisk optimering, innehåll, hastighet och länkar
- Men AI-optimering (AIO) handlar om att svara på frågor så tydligt att AI-modeller vill visa upp dig i sina svar
💡 Exempel på bra AIO-optimerat innehåll:
- Du svarar på riktiga frågor i naturligt språk
- Du presenterar dig tydligt med namn, titel och plats
- Du publicerar unikt innehåll regelbundet
Vad behöver du tänka på som företagare?
Fokusera på att bygga förtroende. Hjälp dina besökare att hitta rätt, oavsett om de kommer via Google eller AI.
Sökmotorerna förändras – men behovet av bra, ärligt och trovärdigt innehåll består.
Vill du få hjälp att synas bättre 2025?
Jag hjälper dig gärna att ta fram en strategi för SEO och AIO. Kontakta mig här så berättar jag mer!
– Ann Tavelin, Base Media Norr