När ska jag publicera inlägg på Facebook?

Av sekretessskäl behöver YouTube din tillåtelse för att laddas. För mer information, se våra Integritetspolicy.
Jag godkänner

De flesta av mina kunder frågar sig ofta: När ska vi publicera inlägg på Facebook? Vilken dag? Vilken tid?

Använd Facebooks statistik

Först och främst så förutsätter detta att du har en företagssida på Facebook. Det handlar med andra ord inte om ditt privata konto. När du skapar en företagsprofil så uppenbarar sig en hel del matnyttig information som inte ingår i den privata. Det jag först och främst tänker tipsa om är att du börjar använda Facebooks statistik för att se hur dina följare beter sig.

Självklart är det här något du kan Googla på. Men problemet är att du kommer att få många olika svar så vad är det då som är rätt? Vilket tips bör du följa? I denna korta övningsfilm ger jag två enkla tips om hur Facebooks statistik fungerar och hur du kan förstå vilken dag och tidpunkt som är bäst för dig att publicera på Facebook.

Våga testa!

Men ibland räcker det inte att bara kolla på statistiken för att sedan helt blint följa resultaten. Våga prova dig fram för att uppnå de resultat du önskar. Publicera på lite olika tider eftersom diagrammet till exempel inte visar vilken tidpunkt dina följare valde att engagera sig i ditt inlägg.

Gör en testperiod!

  • Publicera bara på de veckodagar där du ser att dina följare är online
  • Gör testet under ett par veckors tid (här väljer du själv utifrån hur ofta du uppdaterar)
  • Jämför engagemanget du får på dessa inlägg med tidigare inlägg innan du påbörjade testet
  • Ökar inte engagemanget så prova att publicera inläggen en dag innan dina följare är online (eller när de har mindre engagemang) eftersom Facebook tenderar att göra inlägget synlig för fler personer efter ett par timmar eller upp till en dag senare från det att du publicerat.
  • Jämför resultaten och använd Facebooks andra funktioner i statistikverktyget för att göra dina inlägg ännu mer attraktiva

När du hittat den dag eller de dagar där du får mest respons så kan du göra samma sak med tidpunkterna. Prova att publicera några timmar innan den rekommenderade tiden och jämför sedan resultaten.

Facebooks algoritm

När det kommer till den ”berömda” algoritmen, dvs vad Facebook gillar och inte gillar när det gäller dina inlägg så kan du läsa mer här »

Till nästa gång, ha det bäst! // Ann