Planera din sökordsoptimering med Googles Keyword Planner som är ett kostnadsfritt verktyg. Du behöver endast ett konto hos Google. Många gånger är det lite klurigt att komma underfund med vilka sökord man ska arbeta med men en gyllene regel är att du bör ställa dig frågorna:

  • Vad är det jag säljer?
  • Vilka sökord/fraser skulle en potentiell kund använda i Google?

När du sedan valt ut dina sökord så ska de också anpassas till ditt innehåll på webbsidan, så kallad OnPage optimering.

Ex: En av mina sidor heter “digital marknadsföring“. Det fokusnyckelord jag använder är också detsamma. Om du sedan tittar i textinnehållet så ser du att “digital marknadsföring” återkommer i rubriker och löpande text. Jag har använt mig av tillägget SEO by Yoast för att få en godkänd (grön) sökordsoptimering,

sökordsoptimering i WordPress

Men för att få en hint om sökorden som du tror passar så kan du använda Keyword Planner. I övningsfilmen nedan förklarar jag hur du på ett enkelt sätt kan testa din sökord inför sökordsoptimering. Och ja… fokusnyckelordet i denna text är “sökordsoptimering 🙂

För att kunna använda Google Keyword Planner måste du ha en inloggning på Google.

Har du inget konto sedan tidigare kan du skapa ett här »

Tills nästa gång – ha det bäst! / Mvh – Ann