Ett av de allra viktigaste delarna på din webbplats är strukturen, de så kallade menylänkarna som oftast ligger i överkant vågrätt under logotypen eller lodrätt till vänster.

Det är i menystrukturen du presenterar för dina besökare vad du säljer, erbjuder och vill berätta om. Därför är det viktigt att du har en tydlig och enkel struktur som gör det lätt för besökaren att hitta på din sida.

Tänk tvärtom!

De allra flesta bygger menystrukturen utifrån vad de vill ha ut. Men mitt första råd är att du gör precis tvärtom. Bygg din struktur utifrån vad kunderna vill ha.

Fråga din kund. Vilka behov har de? Vad vill de veta? Vilka problem vill de lösa? Utifrån detta kan du sedan skapa en tydlig webbstruktur som vänder sig direkt till din kundgrupp.

Berättelsen om Lena

Lena jobbar med ledarskapsfrågor och personalutveckling. Hon vänder sig till större företag och organisationer och ville ha en proffsig webbplats med tydligt budskap.

På webbplatsen hade hon följande menylänkar:

Hem | Om Lena | Jobba tillsammans | Kunderna säger | Grupputveckling | Föreläsningar | Chefsutbildningar | Utvecklingsprogram | Fri kompetensutveckling | Bloggen | Frågor & svar | Kontakta mig |

Sammantaget hade hon 12 menylänkar för besökaren att välja mellan vilket är för många. Det blir helt enkelt för många val eftersom vår hjärna inte kan ta in hur många val som helst.

Max 5-8 menylänkar

Tänk istället en struktur med huvudrubriker och under dessa lägger du underrubriker.

Tänk också på valet av rubriker på menylänkarna. Dessa ska återspegla vad besökarna letar efter.

Försök hålla ned antalet huvudrubriker. Max 8 (om du ex. är ett mindre tjänsteföretag) Har du en E-handel så gäller inte detta. Då handlar strukturen om huvudkategorier och underkategorier till vad du säljer och har du ett stort sortiment så blir menylänkarna fler.

Hur gick det för Lena?

Jag hjälpte Lena till en bättre menystruktur genom att ta hjälp av hennes målgrupp.
Den nya strukturen ser ut så här:

Hem | Om Lena | Utveckla ditt ledarskap | Utveckla personalen | Inspirationsföreläsningar | Kontakta mig

Under rubriken ”Utveckla ditt ledarskap” dyker sedan underrubriker upp
(när man för musen över):

– Få medarbetarna att följa dig
– Så här når du uppsatta mål
– Uppföljningsmodell för fortsatt utveckling

Varje underrubrik leder till en sida som beskriver kursen samt ett kontaktformulär för intresseanmälan. Genom att bygga strukturen nedåt, dvs lägga underrubriker till tydliga huvudrubriker så förbättrade Lena menystrukturen avsevärt och kan nu låta webben arbeta som en säljare för hennes tjänster.

Lärde du dig något nytt?

Om ja, då kan jag tipsa om Webbskolan för småföretagare. Min kostnadsfria e-kurs där du får lära dig mer om webbdesign, domäner, menystrukturer, bildhantering och mycket, mycket mer.

Varmt välkommen!