En digital marknadsplan över året, är det verkligen nödvändigt? Ja, skulle jag säga. Om du vill spara tid och få en överblick och strategi över vilka tjänster eller produkter du vill marknadsföra och en plan över när och hur så är en digital marknadsplan ett måste.

Men hur gör man en digital marknadsplan?

Det finns lika många modeller som det finns konsulter inom detta område och jag vill inte påstå att min modell är bättre än någon annans. Faktum är att alla modeller syftar till en och samma sak: struktur och planering. Sedan är det en kosmetisk fråga hur den ska illustreras.

Hur beter sig kunderna?

Det du kan börja med att göra är att skapa ett så kallat årshjul.

  • Rita upp en cirkel och markera ut, som på en klocka, där varje “5-minutare” avser en månad
  • Gör anteckningar hur det ser ut över ett år men måla med stora penseldrag. Dvs börja inte pillra i detaljnivå
  • Kan du se några samband? När du har hektiska perioder? När är det lugnare? Har varje år liknande perioder?

Låt mig ta ett exempel:

Jag har en kund som är i frisörbranschen. När de började fundera kring årshjulet så dök det plötsligt upp ett mönster. Under april och maj så får de alltid en anstormning av kunder som vill göra en ”uppruggning” inför våren. De vill helt enkelt göra sig vårfina.

Sedan kommer de årliga skolbalerna. Här är håruppsättningar mycket populära.

Under sommaren så kommer turister och dropin-kunder. Under hösten är det dags för skol- och jobbstart och så vidare. Förstår ni vart jag vill komma?

Genom att göra året överskådligt så blir det mycket enklare att planera in den digitala marknadsföringen. Här kan ni välja om ni vill förstärka och få fler kunder till varje behov eller kanske trycka på kringtjänster och merförsäljning av något annat.

Mitt eget årshjul

Som webb- och marknadskonsult har jag svårare att ringa in kunderna månadsvis. Mina kunder är allt från enmansföretagaren inom tjänstesektorn till det medelstora bolaget inom byggsektorn. Men jag använder årshjulet för att göra min övergripande plan över året. Vilka blogginlägg ska skrivas, vilka bilder ska publiceras i sociala medier, vilken typ av erbjudanden och nyhetsbrev ska skickas? Så här ser det ut:

digital marknadsplan

Ta fram dina nyckeltal!

Okej, då har du en övergripande plan över året men vad är det du vill uppnå? Här är nyckeltal viktiga och för att få statistik på webbplatsen så rekommenderar jag att du skapar ett Googlekonto och installerar Google Analytics på din webbplats. Utifrån statistik från din webb och sociala medier kan du ta fram dina nyckeltal. Ta fram ett dokument och börja skriva ned ditt nuvarande läge och sedan önskat läge. Gör planen för ett år framåt och var konkret!

Det kan till exempel se ut så här:

Nuvarande läge:
Har ett starkt varumärke lokalt för våra tjänster/produkter.

Önskat läge:
Vill nå ut över hela Sverige och öka omsättningen med xx %

Antal gillare på Facebook idag: 221
Antal gillare på Facebook 2018-06-01: 650

Unika besökare på webbsidan i veckan (idag): 120
Unika besökare på webbsidan 2018-06-01: 300

Placering i Google på utvalda sökord … Osv.

Genom att hitta mätbara nyckeltal får du en tydligare bild att sträva mot. Sedan kan du/ni även konkretisera en handlingsplan över året för:
– Nya kunder
– Nuvarande kunder
– Kunder som ni “tappat bort” (här kan du exempelvis skicka ett vykort, ringa eller maila och bara berätta att ni saknar dem).

Hoppas att det här inlägget ger dig en liten knuff på vägen och att marknadsplanen blir av. För ni kommer att ha nytta av den. Jag lovar!

// Ann

PS. Har du/ni svårt att komma på vilka bloggämnen, kampanjer eller aktiviteter ni ska genomföra? Tveka inte att kontakta mig. Tillsammans hjälps vi åt att bringa klarhet och vässa marknadsplanen till att bli den bästa! 😀