Därför bör du skicka nyhetsbrev!

Jag tvekade länge ska jag ärligen erkänna. Mycket därför att min mailkorg bokstavligen exploderar av spam, reklam och nyhetsbrev som jag inte är ett dugg intresserad av.

Men faktum är att jag prenumererar på några utvalda nyhetsbrevslistor idag. Det är nyhetsbrev som innehåller tips och information av det som intresserar mig och jag lär mig massor! Dessutom helt kostnadsfritt (om jag drar bort tiden det tar att läsa innehåll och klicka på intressanta länkar).

Bibehåll kontakten med dina kunder

Tänk på dina kunder. Även om du har information de är intresserad av så besöker de kanske din webbplats relativt sporadiskt. Däremellan är det lätt att de glömmer att sidan finns eftersom de är upptagna med andra saker. De återkommer om de har ett bokmärke på sidan eller hittar dig i sökmotorn Google. Med ett nyhetsbrev gör du dig påmind och kan dela med dig av exklusiv information som inte finns publicerad på webbsidan än.

Hur ofta ska man skicka nyhetsbrev?

Här vill jag vara tydlig: Det är bättre med kvalitet än kvantitet! Det är bättre att du skickar ut ett nyhetsbrev varannan eller var tredje vecka med relevant innehåll som du vet dina kunder vill ha än att du bombarderar stackarna med erbjudanden och extrapriser. Här kommer fem hållpunkter som jag tycker fungerar:

  • 80/20-regeln
    Dela med dig av din kunskap och information som gör dina kunder klokare i 80% av fallen och använd endast 20% för ren försäljning och extrapriserbjudanden.
  • Var personlig
    Håll en personlig ton. Du skriver inte ett nyhetsbrev för att försöka visa hur smart du är. Du skriver till en vän som behöver din information för att bli bättre.
  • Referera i slutet av brevet
    Lägg en referens i slutet av nyhetsbrevet. Ex: ”Är detta intressant för dig? Tveka inte att ta kontakt så kan jag hjälpa dig med xxxx” . Kunden får då ett val och vet att du/ni finns där och kan hjälpa till.
  • Uppmana till ämnen
    Fråga dina kunder om vad de vill veta? Det är ovärderligt när kunderna kommer med förslag på innehåll kring frågor de funderar över.
  • Gör det enkelt av avsluta prenumeration
    Japp, detta är viktigt. Kunden ska ha ett val och passar inte din information ska de enkelt kunna avregistrera sig från listan.

Paloma Nyhetsbrevstjänst

Själv använder jag Paloma för att skicka ut mina nyhetsbrev. Jag tycker tjänsten är suverän där jag enkelt kan bygga upp mina nyhetsbrev genom att dra-och-släppa bild- och textrutor. Dessutom finns där en bra statistik. Vilka har öppnat brevet? Vilka länkar har de klickat vidare på? Vilka är de mest aktiva läsarna?

Vill du veta mer om Paloma och hur du ska tänka för att starta dina egna nyhetsbrev? Varmt välkommen att kontakta mig!