Har du någon gång gjort ett besök hos en företagarkollega, kund eller samarbetspartner som stolt visar upp sin logotyp och också den tillhörande webbsidan?

Problemet är bara att det ser ut som kack! Logotypen kanske är snirklig intill oigenkännlighet eller innehåller 17 olika färger. Eller så har den lika många, olika typsnitt (okej, här överdrev jag men ni förstår vad jag menar).

Om du då får frågan om vad du tycker, vad svarar du då? Är du ärlig och rak på sak? Försöker du linda in svaret eller ljuger du så tungan blir blå?

Jag tycker det här är svåra situationer och de har inträffat mer än en gång. Själv tillhör jag kategorin av människor som inte är bekväm i att vara brutalt ärlig. Speciellt inte om ägaren är tokstolt, logotypen redan är framtagen och upptryckt för dyra pengar eller webbplatsen precis lanserats. Men jag kan heller inte ljuga… När det gäller webbplatsen så kan jag till exempel säga:

”Den var inte så tokig men jag tror det skulle bara bättre om ni lyfte fram det viktigaste på startsidan. De tjänster eller produkter som besökarna är intresserade av istället för att visa firmabilen.” Kort sagt, jag försöker ge konkreta förslag på vad som kan bli bättre och än så länge (peppar, peppar…) så har mina förslag tacksamt tagits emot.

När det gäller logotyper så har jag egentligen bara några konkreta råd att ge:

  1. En logotyp ska fungera i stort och smått (allt krusidull går bort, satsa på enkel och ren form).
  2. En logotyp ska levereras både för datorer och tryck (vektorgrafik). Se till att säkra detta från leverantören.
  3. En logotyp måste fungera både i färg och svartvitt. Se till att färgerna är kontrastrika. Alltför ljusa färger försvinner i tryck.
  4. Många program är smockfulla med effekter men ”keep it simple”. Du behöver inte lägga till skugga, silverglans eller bokstäver som ser ut som glas. Om ett år är effekterna förmodligen helt passé och ditt varumärke kommer bara att kännas gammalt.
  5. En logotyp är ett varumärke. Du ska INTE placera AB efter företagets namn. Aktiebolagsbeteckningen kan du ange i skrift men inte i kombination med logotypen.

Tills nästa gång – Ha det bäst! / Ann

Är du i behov av en logotyp?
Här kan du se några exempel på logotyper jag tagit fram. Verkar det intressant? Jag arbetar utifrån ett paketerat koncept som gör att jag jobbar både snabbt och effektivt. Varmt välkommen!