Har du någonsin funderat på vilka bilder du har på din webbsida och vad de signalerar till besökaren? Många gånger så lirar inte informationen ihop med bildval och ibland kan det bli rent ut sagt förvirrande.

Jag har en kund som arbetar som statistiker och skulle hjälpa honom att ta fram en webbsida för verksamheten.

”Jag vill ha en bild med ett diagram, flöden och staplar så att de förstår att jag håller på med det”, sa kunden.

”Absolut, svarade jag. Men jag vill gärna göra ett snyggt, grafiskt bildcollage där vi mixar in dig med en bild så att de också snabbt kan identifiera vem som ligger bakom företaget. Det är dessutom trevligare att titta på en människa och inte bara matematiska formler.”

Kunden kliade sig i huvudet och jag såg att det här med bild på sig själv var något som inte uppskattades. Efter många turer skickades ändå en bild där han satt i sin roddbåt en solig sommardag och den skulle jag alltså använda.

”Okej… sa jag, när vi hade möte nummer två, vad tror du att besökaren tänker när de ser bilden?”
”Att jag håller på med statistik och har en fin bild från havet där jag ror, svarade kunden. Bilden är tagen där jag har sommarstugan. Det är verkligen fint där!”
”Sant… Men tror du inte att de kanske undrar, försökte jag.”
”Undrar vaddå?”
”Till exempel att här finns ett företag som levererar statistiska underlag och undersökningar men vad tusan gör han i ekan och ror?”

Kunden kliade sig i huvudet.
”Det blir den här bilden och ingen annan, sa han bestämt.”
”Är du verkligen säker på det?” sa jag.
”Utan tvekan. Den eller ingen alls”.

I det här läget hade det varit bättre att inte ha någon bild på honom alls men det hade verkligen blivit torrt och trist. Så vad gjorde vi? Jo, vi diskuterade fram och tillbaka tills vi kläckte idén som skulle få bilden att fungera som en helhet. Vi satte dit en bildtext. Nu har han en bildcollage i bannern med en statistisk kurva som sedan går över i till motivet där han sitter i sin eka och ror. Under bilden finns följande bildtext att läsa:

“Allt kan beskrivas i matematiska samband, till och med vattnets krusningar en solig sommardag”

Genom att förklara varför det udda motivet med ekan fanns med så föll plötsligt pusselbitarna på plats och besökarna kan också förstå sambandet.

Så mitt tips till dig är:
Kika igenom de bilder du presenterar på webbsidan och se om de lyfter din information (inte tar över). Och vill du absolut ha en bild på de där stenarna eller husdjuren, förklara varför, så slipper någon bli förvirrad och undra.

PS. Jag och kunden har en långvarig affärsrelation och han är fullkomligt med på noterna att jag skriver om detta (något som vi skrattat åt många gånger under åren).

Till nästa gång – ha det bäst! // Ann