Facebooks nya algoritm

Så här fungerar Facebooks nya algoritm

Du kanske har sett mängder av inlägg på Facebook där människor ondgör sig över att man nu bara kommer att se inlägg från cirka 25 personer eftersom Facebook har en ny algoritm. Det är dock inte sant.

Det är heller ingen lösning att uppmana alla dina vänner att skriva en snabb kommentar eller lägga en emoji i kommentarsfältet för att de sedan ska komma med i ditt nyhetsflöde. Så fungerar inte den nya algoritmen.

Jaha, men hur tusan fungerar den då?!

Tro mig, jag blir också frustrerad av dessa algoritmer vars syfte jag till en början inte alls begriper. Men egentligen är det inga större konstigheter.

Oavsett om du har en privat- eller en företagssida på Facebook så kommer den nya algoritmen att prioritera innehåll från vänner och familj. All annan information kommer att bli mindre prioriterat (hur mycket mindre hittar jag ingen information om).

Vad gäller för företagssidor?

I detta blogginlägg inriktar jag mig på företagssidor. Dvs du/ni som har en företagssida på Facebook för marknadsföring, kunddialog och business.

Vissa förändringar är inga förändringar, de reglerna har funnits med ett tag. Men Facebooks nya algoritm innebär att våra inlägg kommer att rankas på olika sätt.

Den korta beskrivningen lyder:

  • Facebook betygsätter foton/bilder och videoklipp allra högst, följt av länkar och sist ”enkel text”
  • Engagemanget kring ditt inlägg är viktigt där delningar prioriteras högst, följt av kommentarer och sedan Likes 

Med andra ord är det viktigare att någon kommenterar och engagerar sig än att endast trycka på gilla-knappen.

För att försöka tydliggöra har jag sammanställt en lista över vad Facebook gillar och inte.

Facebook gillar inte:

Olika typer av uppmaningar, exempelvis:

  • Uppmana personer att tagga sina vänner
  • Uppmana personer att gilla inlägget eller gilla sidan
  • Uppmana personer att lämna en kommentar med siffror, emojis eller liknande
  • Uppmana personer att rösta med gillamarkeringar, reaktioner, kommentarer eller delningar
  • Uppmana personer att dela inlägget

Facebook nedprioriterar och ger också sämre ranking vid:

  • Inlägg som ser ut som ett videoinlägg men som egentligen bara är en bild
  • Inlägg med länkar som går till webbsidor som inte är användarvänliga (läs: långa laddningstider, inte mobilanpassad, är drabbad av spam m.m)
  • Inlägg med länk som går till en långsam mobil webbplats

Facebook gillar:

  • Videos som laddas upp direkt på Facebook
  • Videos som personer aktivt söker efter eller som har många visningar
  • Livesändningar (rankas högre just då de sänds)
  • Inlägg som skapar dialog och diskussion i kommentarsfälten
  • Informativa inlägg (läs: tips, nyheter, nyttig information)
  • Bilder och fotografier

Hoppas du blev lite klokare och att denna information var till hjälp. Visst är det lite krångligt. Men om du, liksom jag, upptäckt styrkan i att sprida information och ha en kunddialog via sociala medier, ja då gäller det bara att kämpa på 😉

Tills nästa gång – ha det bäst! / Ann